Utrolig hvor mye barn kan lære seg!

Eskil på 5 år har ikke gått i barnehagen og kommer heller ikke til å gjøre det dette siste halvåret før han begynner i 1. trinn. Jeg var nysgjerrig på om jeg kunne klare å lære han å lese før skolestart. Sakte men sikkert begynte jeg å lære han bokstavene ved å lære ham navnet sitt. Og han var veldig opptatt av hvilken bokstav de forskjellige ordene begynte på. Og han sa alltid den første bokstaven i forskjellige ord og navnene i familien. Da var han 4 år (1, 5 år siden). Når det lå aviser fremme ba jeg han peke på f.eks «E»-ene og så de andre bokstavene i navnet hans og vi konsentrerte oss kun om de store bokstavene.
Når han ville søke på noe på PC-en skrev jeg søkeordet på en lapp og så fant han bokstavene på tastaturet selv. Etterhvert trengte jeg ikke å skrive ordene ned, men bare si bokstavene, fordi han lærte seg dem.

Vi leste ikke så mye bøker for ham. for det var ikke så interessant for ham. Så jeg bare la tilrette slik at han enkelt tok til seg bokstavene. Vi har også magnetbokstaver på kjøleskapet som han lekte seg litt med. Og snart kunne han si hva alle bokstavene het når jeg pekte på dem.

Han elsket også å telle og når vi var ute å kjørte, telte vi. Vi sa annenhvert tall så langt vi kom. Og så skrøt han til pappa om hvor langt vi hadde telt da vi var ute å kjørte.

Han er interessert i verdensrommet, så vi leser mye i en bok om verdensrommet.  Jeg spurte om han kunne lese navnene på planetene. Det klarte han nokså bra, men han kunne ikke alle de små bokstavene, så noen av navnene ble litt feil. Men jeg rettet ikke på ham, eller stoppet ham, jeg bare lot han få følelsen av å lese.

Så begynte vi å se og høre på barnesanger på You-tube. LBB (Little Baby Bum) har mange søte barnesanger. Disse sangene var egentlig ment for å roe og underholde lillebror, men jeg merket at Eskil lærte mange nye ord på engelsk og at han også begynte å fatte interesse for å telle på engelsk. Han ble også tryggere på alfabetet og de små bokstavene siden det er noen sanger der med telling og alfabetet.
Det viste seg at han hadde lært seg alle de små bokstavene også. En av tellesangene gikk til 20. Men han synes det var så gøy, at jeg og han måtte telle til hundre på engelsk.

Når jeg ligger sammen med ham på kvelden teller vi på engelsk. Brått kunne han telle til hundre på engelsk og ikke bare til 20. Han kunne telle til hundre på norsk fra før. En morsom tellelek er » Det magiske 7-tallet» der man teller annenhvert tall og den som sier tallet 7 eller tall med 7, har tapt. Dette synes han er kjempegøy, på norsk som på engelsk.

Siden han nå kunne både de små og de store bokstavene, begynte han å synes det var morsomt å lese. Han leste både setninger og enkeltstående ord, som logoen på kjøleskapet. Han leste på melkekartongen og frokostblandingene. Når han leste setninger i en bok skilte han ikke på ordene, for det hadde han ikke lært. Så jeg forklarte ham at når det er et mellomrom mellom ordene skal han ha en kort liten pause. Så forklarer jeg litt om ordene etterhvert som han støter på dem, som f.eks ord med «ng» og dobbel konsonant, og «o» som uttales «å». Han ser ut til å skjønne dette, og han kjenner det igjen når han støter på disse lydene, og er han usikker så spør han meg.

En annen ting jeg har gjort er å gi han stemplesett med bokstavene og så har  han bare lekt seg med det. Han har også lekt seg med magnettavle. På nettet er det også et fint læreverktøy for småskolen som han har brukt og bruker. Det kule nå synes han er multi, som er matte for småskolen. Goboken har også fine spill og læringsoppgaver for barn.

Vi har ikke hatt noe fast opplegg for å lære han tall og bokstaver, men bare pirret nysgjerrigheten og så lagt tilrette og smidd mens jernet har vært varmt.

Nå på mandag kveld, hadde vi hjemmeaften der hele familien var samlet. På rundgang skulle alle trekke en lapp fra en boks, lese hva som stod der og så si om det var en bra eller dårlig ting å gjøre. Da Eskil trakk sin lapp, var storesøster ved siden av  klar til å lese lappen for ham. Men han ville ikke ha hjelp og han leste setningen feilfritt og i nokså bra tempo. De andre visste ikke at han kunne lese og de ble veldig forundret ettersom han ikke engang har begynt på skolen ennå.

Siden han er såpass ivrig etter å lære har jeg nå lastet ned et par apper på telefonen min der han kan øve seg på engelske gloser. Han kan over 60 engelske ord etter en kjapp opptelling jeg hadde med ham. Bland annet fargene, diverse dyr, kroppsdeler, og ting. «Mamma, vi har yellow car» sa han til meg her om dagen.  Jeg lastet ned appen LingoLingo (gratis) for å lære engelsk (Selv bruker jeg den for å lære Spansk). Og han tar det så fort. Han lærte seg fort at «cat» er èn katt og at «cats» er flere katter.
Den andre appen jeg lastet ned er GeoKid (49 kr) der man kan pugge land og hovedsteder og monumenter og masse annet. Da kommer det opp navnet på et land, og så skal han finne rett land. Vi gjør dette bare for lek, men jeg tror han vil kunne lære litt om verden og alle landene hvis vi holder på mye nok med det. Uansett leser han navnene på landene. De er på engelsk, så da kan jeg lære han navnet på landet både på norsk og engelsk. Men denne appen er nok best til Ipad eller litt store telefoner, for det kan bli litt smått. Han vet hvor Spania og Japan er:)

Jeg tenkte at jeg nå kunne begynne å lære han om kalenderen, månedene og dagene og kanskje klokken også. Så får vi se hvor langt vi kommer. Og så må vi ikke minst øve på å skrive bokstavene. Han har fått en egen kladdebok som er hans leksebok som han såvidt har begynt å skrive litt bokstaver i.

En annen ting jeg snakker med ham om er at når han begynner på skolen så er det viktig at han gjør som læreren sier og at han kommer inn når det ringer inn. Siden han ikke går i barnehage og han er vant til å kunne holde på med ting så lenge han vil, kan det være litt nyttig å snakke om å øve på dette. Litt øvelse får han også i kirken, der han tilhører sin egen lille klasse med sin egen lærer. Men jeg ser ingen grunn til å bekymre meg for mye over dette. Jeg vet ikke engang om det vil være et problem. Jeg ser  barn som har gått i barnehage som har vansker med å innrette seg også. Så det har nok ikke bare med hvorvidt de har gått i barnehage å gjøre tror jeg. Dette har i allefall ikke vært et problem for de andre barna våre som heller ikke har gått i barnehage.

Eskil er også veldig utadvendt og har overhodet ikke noe problem med å komme i kontakt med andre barn. Så det tror jeg også vil gå veldig fint. Når vi er på besøk på skolen i storefri løper han bare bort til barna og er med på leken. De fleste i klassen til storesøstrene Mia og Lilli kjenner ham og hilser på ham når vi kommer på besøk.

Jeg synes det er så morsomt at han har lært seg så mye. Jeg tenkte å begynne kanskje enda tidligere med lillebroren hans. Det kan jo hende det viser seg at Eskil bare er fryktelig intressert i å lære og at kanskje lillebroren ikke vil bry seg noe som helst om det.

Men jeg ville fortelle dere hvor «lett» man kan hjelpe førskolebarna til å lære. Jeg vet ikke hvor mye man gjøre ting som dette i barnehagen, men vi har i allefall ikke holdt på sånn systematisk med dette, men som sagt bare når han har vært interessert og nysgjerrig.

Han kan også alfabetet på engelsk, og da når han leser ord som han ikke vet er engelske, forteller jeg han at dette ordet er engelsk og jeg ber han si en «a» på engelsk og så ber jeg han lese ordet en gang til med engelsk «a». Og så får han det til og forstår hva ordet er.

Jeg har lenge vært veldig nysgjerrig på hjemmeskole. Jeg var faktisk helt på nipppet til å ta ut tre av skolebarna nå etter nyttår for å ha hjemmeskole. Men så har de plutselig kommet så godt inn i klassemiljøet sitt og behovet for et alternativ er ikke lenger der. Derfor har jeg droppet hjemmeskole-alternativet. Men jeg har jo hatt det gøy med å se hvor mye Eskil har lært seg.

Det kan jo hende at noen nå tenker jeg er litt rar og at det kanskje er vanlig at 5-åringer kan lese og kan telle til hundre og mer på engelsk og norsk, men de andre barna våre har ikke kunne fullt så mye da de begynte på skolen. Noen av dem har kunnet hele alfabetet og kunnet telle langt, men ingen av dem har kunnet lese. Men det kunne de sikkert ha klart dersom jeg hadde lagt innsats i det.

Jeg er spent på om jeg kan klare å lære Mika å lese når han er 4 år. Men nå vil jeg ikke at det skal være noe stress, det hele får komme litt an på han også. Han er bare to år nå.

Hvis du har tid og lyst vil jeg anbefale å se om ikke din lille førskoleunge kan lære seg bokstaver og tall. Tidligere med de andre barna har jeg vært mer opptatt av å lese FOR dem når de var små. Det er jo en veldig fin ting å gjøre, men det har ikke hatt den store effekten på lesegleden hos dem selv og noen av dem har strevd med lesing. Men for all del, fortsett å les også!  Jeg tror ikke Eskil vil få et leseproblem akkurat. Og da har jeg også hjulpet meg selv en hel masse! Han kommer til å ligge et lite hestehode foran.
Men jeg tror ikke han vil kjede seg heller, for han trenger å øve på å skrive bokstaver og ord, så da kan vi fokusere mer på det enn å vite hva bokstaven heter og hva lyden er, for det kan han allerede.

Nå kom jeg også på noen flere ting jeg har gjort. Jeg kjøpte «Bokstavkort» til ham. En liten boks med to kort hver av hver bokstav. Så har vi lekt oss med disse kortene. Denne har han hatt med seg rundt omkring. Jeg har også tatt ut noen få bokstaver og laget enkle ord med dem. Han har ofte med seg en sekk som han synes er litt stas å ha med seg. Oppe i den sekken har han hatt noen biler, bokstavkortene og et målebånd. Et målebånd er veldig smart å ha med seg, for hvis man kjeder seg eller venter på noen et sted, så kan man måle ting så lenge. En stein, en bil, et fotballmål osv. Å lære mål er ekstremt viktig når de begynner på skolen. Det samme med liter og dl. Det har vi foreløbig ikke jobbet noe særlig med, men det er en ting jeg ser er veldig nyttig.
Lego kan man også bruke til å lære. Jeg teipet på tallene fra 1 til 20 på duploklosser, og så fikk han bygge dem i riktig rekkefølge.

Som sagt, har det ikke vært noe styr å lære han det han har lært til nå. Når jeg har lagt til rette så har det nesten gått av seg selv. Jeg har ikke presset på noen ting. Hvis jeg har spurt han om vi skal male bokstaver og han heller vi klusse, så har vi heller bare klusset. Ikke noe stress. Det har vært så deilig.

Jeg har funnet mye inspirasjon på amerikanske blogger også. Kommer desverre ikke på disse nå i farta for jeg har jo bare søkt litt etter ting nå og da. Men det er mange flinke mammaer rundt omkring som jeg blir inspirert av.

Det er utrolig hvor mye barn kan lære, så det skal man ikke undervurdere.

Det er bare litt dumt at jeg ikke har gjort alt dette med de andre skolebarna før de begynte på skolen. Men det får jeg ikke gjort noe med nå. Men vi har laget til et flott lekserom for dem der de kan jobbe helt uforstyrret og mer effektiv. Jeg skal fortelle litt mer om det rommet senere.

12 Comments:

  1. Imponerende =) Virkelig =) Mange gode tips her jeg skal ta med meg. Som lærerstudent er jeg naturligvis opptatt av at de små skal lære av leken fra de er veldig små, og selv om jenta mi på ett år ikke forstår noe ennå, teller vi biler, peker på farger og leser bøker. God jobb du har gjort, tror ikek sønnen din vil få vansker når han begynner i første klasse!

    • Tusen takk:) Jeg har jo eldre barn og har sett hva de må og burde kunne når de går i 1. og 2. trinn. Og han ligger ganske godt an i forhold til det, og det er jeg såååå glad for. Både han og jeg kommer til ha glede og nytte av det.

  2. hei, hva heter det programmet du har oppe på data’n der? der det står bokstavlydene og sånt?

  3. Veldig imponerende, og slettes ikke vanlig at førskolebarn kan så mye! Min sønn kunne lese, skrive og telle langt pluss regne litt (eks 9+4) og vi fikk høre at sønnen vår ligger laaangt over gjennomsnittet. Tror både barn og vi foreldre har store fordeler av at barna kan lese litt før skolestart.

  4. Takk for gode tips til dataspill. Vi bruker alfabetøya, men denne var fin også!
    Fantastisk liten gutt du har:) Min lille førskolegutt (-barnehagegutt) ligger noe foran gjennomsnittet når det gjelder lesing, skriving og tegning. Men han kan ikke så mye som du skriver her:) Så den lille gutten din er kjempeflink.
    Barnehage har ingenting å si for denne type læring! Mammaer og pappaer er ofte de beste lærerne:)

    Hilsen firebarnsmamma – og pedagogstudent!

    • Takk skal du ha. Det er jo mulig at min gutt er over gjenomsninnet opptatt av å lære også. Så jeg er spent på om lillebroren er like gira. Storsøster har andre ferdigheter som hun er god på, hun er flink med hendene og kan strikke. Hun ble nettopp 8 år. Jeg kan ikke strikke. Hun har lært av sin bestemor. Så man har jo litt forskjellige interesser også, det må man ta litt høyde for. Men å benytte de interessene som barna allerede har, til læring, tror jeg letter mye av denne «jobben» 🙂

  5. Så flink han er

  6. OOOh, takk for tips. Dette skal brukes på skolegutten vår. Han begynner neste år, og synes det er såå stas med bokstaver 🙂

    • Jeg tenkte jeg skulle lage et innlegg med forslag til andre der jeg deler hva vi har gjort av læringsleker. En bedre oversikt enn i innlegget liksom, med kun tips til nettsteder han har brukt og kortleger vi har gjort og sånne ting. Bra for meg å selv å repetere også, for snart blir jo lillebror i en alder der mer av dette blir aktuelt også:)

Comments are closed