Jeg har oppdaget nå at det er ganske lett å slå sammen fag. Av og til er det enkelt å slå to fluer i en smekk.
Nå holder Mia på med et kapittel i Gaia (Naturfag); «En verden av stein». Vi startet med at hun leste tekst og svarte på spørsmål. Dette var gørkjedelig. Vi hoppet litt frem til vulkaner. Det står litt om Pompeii i boken også, og dette ble hun veldig interessert i. Hun fant noen videoer om Pompeii på youtube. Vi fant ut at hun kunne lage en liten serie om dette på transparente ark som viser utviklingen av vulkanutbruddet ark for ark. Dette skal hun presentere for familien når hun blir ferdig. Hun vil fortelle om pimpesteiner og konstruksjonen av byen Pompeii og om når dett skjedde og også om utgravningene alle de årene etterpå. Det blir kjempebra!
Videre vil vi gå litt mer inn på vulkaner og hvorfor de får utbrudd. Om jordens oppbygging, steiner og bergarter. Og vips så har vi dekket hele kapittelet. Vi vil få kjennskap til andre vulkaner på jorden også. Så ved å begynne med det som fanget hennes interesse og spinne mye på det, så fyller vi inn alt det andre underveis og etterpå.
Jeg har bedt henne si 10 ord om prosjektet sitt og 10 setninger. Disse oversetter hun til engelsk. Hun lærer flere engelske gloser og vi får dekket litt engelsk også her, for ikke å snakke om histore!
Hun har allerede dekket flere av spørsmålene til kapittelet og noen av oppgavene, og det uten å gjøre spørsmålene eller oppgavene, det har bare blitt sånn fordi hun var nysgjerrig.
Lilli holder også på med Naturfag. Hun lærer om solsystemet. Vi har mange fine bøker om det, og hun har sett på mange videoer på youtube. Vi fant ut at hun kunne lage en stor plakat som viser solsystemet vårt. Vi dro til hobbybutikken og kjøpte et stor sort papp-ark og en stor isoporkule. Den skal hun bruke til å lage en modell av en valgfri planet som hun skal bli litt ekstra ekspert på.
Hun vil nok vise frem dette på bloggen sin når hun blir ferdig.
Men, hva gjør vi med lillebror mens vi holder på med skolegreier? Jo, vi driver faktisk å tilrettelegger for Montessori-barnehage for ham og babyen som snart ikke er baby lenger, men ett år om to måneder. De to kommer til å ha det så gøy med opplegget jeg ordner for dem.
Dette er den andre uken med hjemmeskole og vi har gjort mange bra oppdagelser for hvordan vi kan komme igjennom alt.
I dag er det skikkelig fint vær. Lilli har vært hos tannlegen, og da snakket vi engelsk. På en tavle vi har hjemme skriver vi opp diverse ord på engelsk utifra hva vi gjør, har vært og hva vi ser. Gloser så langt, er: volcano, solar system, elevator, dentist, afraid, smoke, for å nevne noen.
Vi setter også opp øveord. Foreløbig er det ord vi bruker i det daglige som de ikke helt visste hva betydde. Jeg har også ukeplanene som vi fortsatt får på mail, sånn at vi kan ta de øveordene der også.
Vel, dette var litt om hva vi har gjort så langt denne uken. Vi har det koselig. I dag da Lilli og jeg var hos tannlegen, dro vi innom hobbybutikken fordi hun trengte noen greier til prosjektet sitt. Hun gikk inn alene og handlet det hun skulle ha. Hun var så stolt og glad for at hun fikk gjøre det alene, at hun fikk gå inn i neste butikk alene også, som var Biltema. En stor butikk, men hun fant det hun skulle ha, og var så glad og fornøyd.
Mens vi var ute på vår tur, hadde Mia med Mika på tur. Jentene besøkte skolen i storefri og det var kjempegøy. Fordi det var så flott vær, ville de bli igjen der for å treffe vennene sine i det neste friminuttet også. Det syntes jeg var en god ide. Da kunne de nyte været. De hadde allerede jobbet bra hjemme før vi dro ut, og dessuten er det ingen grenser for når vi kan gjøre skolearbeid. Vi kan gjerne ta en liten tørn med det i ettermiddag/kveld.
Så flink du/ dere er høres jo kjempegøy ut
Takk! Ja det er gøy så langt i allefall 🙂
Så flinke dere er 🙂
Ville bare tipse deg om denne siden: http://podium.gyldendal.no/multi-nettoppgaver som mine barn liker godt når de skal holde på med matte