I hjemmeskolen vår vil jeg at barna skal lære i deres tempo og på en morsom måte.
Istedenfor å ha tradisjonell gloseprøve, bare pugget vi glosene helt til de fikk alle riktig. Jeg skrev de på norsk og så skrev de dem på engelsk. De glosene som ikke ble helt riktige, gikk videre til «neste runde» og sånn fortsatte vi til alle glosene satt godt.
Istedenfor den vanlige «ukesjekken» man gjerne har på skolen, lagde jeg «Jeopardy» med kategoriene «Vulkaner, verdensrommet, matte og engelsk».
Nedover under hver kategori hadde jeg spørsmål innenfor kategoriene. De kunne velge f.eks. «Engelsk 400», eller «Vulkaner 200.»
Dette syntes de var så gøy at de ville ha flere spørsmål og dette ville de gjøre hver fredag.
Så utrolig morsomt! Jeg blir så glad når vi kommer på noe som funker. Mia ville pløye gjennom neste kapittel i naturfag mens jeg skulle lage spørsmål. Det motiverte dem veldig til å lære, for det er jo så gøy å kunne svarene. Og dessuten er det ikke en «skummel prøve» som de kan få feil på. Hvis de får feil i Jeopardy, kan de bare lese litt til, eller huske hva de ikke kunne svaret på, for så å finne det ut, og kanskje klare å svare rett i neste runde.
Med Jeopardy kan jeg ha flere kategorier og jeg kan ha en «blandet» kategori der jeg kan putte inn spørsmål fra foregående uker og ting vi har gjennomgått, som en repetisjon og test på at vi fortsatt husker det vi har lært.
Jeg tok dette med 8. og 10 klassingen også for å se om de likte det. Og de digget det, de syntes det var kjempemorsomt!
Nå som det er påske og jeg skal lage påskeoppgaver, kan jeg lage en Jeopardy for hele familien. Det er bare å ta ark og feste på veggen til en giga-Jeopardy!
Det blir morsomt. Nå må jeg pønske ut noen kule kategorier til «Familie-Jeopardy».