Jeg ville ha noe Montessori-aktig for lille Levi på snart ett år, som han kunne drive med, og som jeg ikke trengte å ta frem og rydde bort, men noe som var fremme hele tiden samtidig som det ikke var i veien. Det skulle også være noe som han kunne utvikle seg med og som var interessant for ham.
Under vinduet i stua har jeg litt vegg-plass som jeg tenkte jeg kunne bruke, for det var jo perfekt for hans krabbe-høyde.
Jeg kom på at jeg hadde noen gamle treskuffer. Jeg tok de frem, malte de lysegrå og borret 4 hull på det som ville bli toppen når den hang på veggen. I disse hullene tredde jeg i skolisser, og i endene på disse som nå hang inni «boksen» tredde jeg på trekuler som er helt perfekte for hånden hans å gripe i.
Det henger 4 trekuler inni boksen og når han drar i en av de, blir en annen heist opp. Og når han trekker i den som ble trukket opp, blir den som han først trakk i, heist opp igjen.
Det henger altså 4 kuler inni boksen, og han ser at når han trekker i en kule, blir en annen heist opp. Han får øvd seg på å gripe og finjustere beregningen. I.o.m. at disse kulene dingler så må han finjustere gripingen.
Levi syntes denne greia er kjempekul!
Jeg malte som sagt to bokser, og jeg har ikke helt bestemt meg for akkurat hva slags aktivitet jeg skal ha i den andre boksen. Forslag?
Jeg har holdt på med denne i påskeferien, samt et par andre prosjekter. Jeg hadde en helt fantastisk påskeferie og fikk gjort så mye kult! Skal vise det frem på løpende bånd 🙂
Liker ideen om noe å ta på. Sandpapir, en bit av en skinnfell.
Du kan henge opp noe som lager lyd! Metallrør i ulike lengder, ringene fra nøkkelringer, ei bjelle… 🙂
Jeg ville skrudd fast et speil bak i en av kassene. Alltid kult å se «gutten i speilet».
Takk, gode ideer, jeg skal gjøre noen av de tingene der 🙂 Kanskje få tak i speil som gjør ham bred/smal og sånn , hehe, hadde vært kult 🙂