Slik har vi planlagt for hjemmeskole i år

Vi var så heldige å få låne skolebøker fra skolen for dette skoleåret. Det var så fint, for det er faktisk ikke alle skoler som er positive til å låne ut bøker til hjemmeundervisere, så det var vi veldig glade for.

Jeg er ikke så dreven på hjemmeundervisning ennå, så for meg er det veldig viktig å ha et visst «program». De som er helt inn i gemet, har nok så god oversikt og kontroll at de kan løsrive seg mye mer fra det «gitte pensumet» sånn at læreplanen likevel blir overholdt. Men ettersom jeg er ganske ny på dette, har jeg laget meg en god plan for å få kommet gjennom hele pensumet. Vi kommer helt sikkert til å bruke andre kilder også, men har lærebøkene som utgangspunkt.

Det jeg har gjort er å ta hver eneste skolebok for meg, sett hvor mange sider det er i boka og så delt det på antall uker (20/40). Noen av bøkene varer hele skoleåret, og noen varer i ett semester.
Da har jeg funnet ut hvor mange sider som må gjøres i uken for at de skal rekke igjennom hver av bøkene.
Jeg har også delt det opp til hvor mange sider som å gjøres hver dag i de forskjellige bøkene.
Mange av sidene er jo med bare/mest bilder og jeg har ikke tatt hensyn til det, så det sideantallet som må gjøres hver dag tar vi jo også på skjønn såklart. Har heller ikke regnet med ferier, men har likevel god margin synes jeg.
Høstsemesteret går egentlig helt frem til 20. januar. Men for å ha litt å gå på, så har jeg planlagt å være ferdig med den ene matteboken og den ene leseboken før jul, så har vi heller litt å gå på.

 

Vi startet opp med å gjøre disse sidene dag for dag, i de forskjellige bøkene. Lilli likte veldig godt å jobbe på denne måten, fordi det var varierende. Det ser ut til å fungere godt for henne.
Mia vil heller ha max to fag pr. dag. Så da har jeg laget individuelle «timeplaner» for dem. Så istedenfor at Mia leser f.eks 1 side hver dag i leseboken, så leser hun tre sider en dag og to sider en annen dag.

Vi har lagt opp slik at vi er ferdig med alle fagene på fire dager. Da har vi en ledig dag der vi kan dra på utflukter, eller en ekstra dag til å drive med prosjekter i forbindelse med ett eller flere fag, eller rett og slett jobbe videre hvis man av en eller annen grunn ikke fikk gjort alt de andre dagene.
Det ser ut til at det skal holde med 3 timer om dagen med flittig jobbing for å komme gjennom lærebøkene fra skolen. Og utover det kan vi jo gjøre andre ting.

En dag dag brukte Lilli 2, 5 timer på alt som måtte gjøres. Dette kommer selvfølgelig også litt an på hvordan ting ligger an med småbrødrene. Av og til blir det nødvendig at jeg kanskje må gå en tur med Levi i vogna ute for å få ham til å sove, og da kan jentene enten jobbe selvstendig imens, eller de har en pause hvis de vil. Det er det som er så behagelig med hjemmeundervisning, at vi er veldig fleksible.
Men, jeg vil ikke være så fleksibel at ting utsettes og utsettes, det blir jeg stresset av. Jeg ser helst at skolearbeid er ferdig innen kl 15.

Lilli er ofte tidlig oppe om morgenen, og da setter hun gjærne igang med det samme og blir fort ferdig. Når Mia er klar til å begynne, har jeg tid til å hjelpe henne også.

Vi har allerede hatt god erfaring med spesielt matteundervisningen som er på tomanshånd hele tiden. Jeg merker i flere fag et de er engstelige for å gjøre feil. Dette er nok en sperre som henger igjen fra skolen. Jeg sier til dem at: «men dere er ikke på skolen nå, ingen kommer til å synes at et spørsmål er dumt, eller at det er dumt at du ikke visste hva ditten og datten betydde, nå er det bare du og jeg, og du kan spørre om hva som helst og det er absolutt helt ok om du leser både sakte og feil.»

Jeg husker at jeg, når Eskil drev å lærte seg å lese før han begynte på skolen, var veldig bevisst på å ikke rette på ham hver gang han leste feil. Hvis jeg skulle ha gjort det, tror jeg han hadde mistet lysten på å lese ganske fort. Jeg bare lot han lese feil og lot han rette på seg selv hvis han oppdaget at han leste feil. Jeg stresset ikke med lesingen. Han er blitt en veldig god leser.

Så, her i vår hjemmeskole er det helt ok å være på det nivået man er. Man trenger ikke å konkurrere eller føle seg dum.

Jeg må si jeg misunner de som er drevne i hjemmeundervisning. Jeg har møtt mange av dem nå og snakket med dem. De har en sånn ro over seg og er ikke så stressa. De har kontroll og oversikt og er trygge på at barnet deres kommer til å lære det som skal læres innen en viss tid uansett. Og det gjør de også. Jeg får så mye god hjelp og mange gode råd fra de flinke og drevne hjemmeunderviserne.

Jeg vet ikke hvor lenge vi skal ha hjemmeskole, vi tar ett år av gangen.

Når det gjelder andre fag som gym, musikk, kunst og håndverk og mat og helse, går det ganske av seg selv. Jeg har et lite mål om at de skal lære å spille piano. Mannen min er utrolig flink til å spille, og jeg kan litt noter, så kan vi ta det derfra. Jeg kjenner også noen som gir pianoundervisning, så kanskje vi finner på noe der.
Når det gjelder faget «mat og helse» lager de uansett mat hjemme, og vi kan legge litt ekstra vekt på det siden de har hjemmeskole ved at de en dag i uken lager middag eller er med å lager middag, noe som igrunnen går av seg selv.
Jeg har kjøpt et abonnement på Aftenposten Junior som vi tenkte å teste ut, og jeg skal også abonnere på et blad som interesserer dem(på engelsk). Vi bruker også diverse apper og nettsider. Dette kan jeg komme tilbake til litt senere når vi vet hvilke de vil like å bruke.

Så altså, med lærebøkene som utgangspunkt er vi klare til et år med positiv utvikling. Jeg har merket meg at de blir veldig motiverte når jeg roser dem for godt arbeid, så det skal jeg huske på å alltid gjøre.

Den sosiale biten, som synes å være alles engstelse, skriver jeg mer om siden.

Barna fikk være med på et kodeverksted der de lærte å programmere og lage sine egne filmer. Teknisk museum i april 2016.

Barna fikk være med på et kodeverksted der de lærte å programmere og lage sine egne filmer. Teknisk museum i april 2016.

For mer om hjemmeskolen vår og hvordan det går, følg bloggen på facebook 🙂 

Linda

Comments are closed.