Det undervises på skolene hver dag, men det betyr ikke nødvendigvis at læring finner sted.
Først må jeg si at jeg er ikke imot skole. Men jeg tror ikke det er det beste stedet for læring for alle. Skolen er snever og tar ikke godt nok hensyn til at barn er forskjellige og har ulike styrker og ulike interesser.
Situasjoner der skole dreper læringsgleden
På småskolen, skulle klassen lese høyt. Da de kom til henne, sa læreren at de skulle hoppe over henne fordi hun leste så sakte.
– Hun lærte at hun var dårlig. Hun skammet seg og fikk vondt i magen.
Da hun skulle låne en bok på biblioteket, valgte hun en bok som hun syntes var interessant. Læreren sa at hun burde velge noe annet og at hun ikke kom til å klare å lese den boken, for så å vise henne bort til de lettleste barnebøkene som hun syntes var kjedelige.
– Hun lærte at læreren ikke hadde tro på henne og at hun ikke ville få til å lese den boken.
På den nye skolen, dyttet en lærer henne ned trappen og dro henne bortover gulvet etter håret.
– Hun lærte at hun ikke var verdt noen ting. Ble truet til å tie og fortrengte hvem som gjorde ugjerningen.
Hun gjemte seg på doen i friminuttene av frykt for de som mobbet henne. Lærerne trodde ikke på henne da hun sa ifra om problemene. Ingen på skolen trodde på henne.
– Dette lærte henne at hun fortjente det og at hun ikke var verdt noe.
Han brukte hele kvelden og deler av natten på å lese ferdig en uinteressant bok, for så å skrive en analyse om den, som han fikk dårlig karakter på.
– Hva fikk han ut av dette, annet et å kaste bort tiden og bli trøtt?
Hun turte ikke å spørre om hjelp i mattetimen, fordi læreren sa høyt hvilket stykke hun var på, hvorpå de andre elevene fniste og fortalte hvor langt de var kommet.
– Resultatet av dette er at barn får store hull, og jobber for å skjule problemene sine så de unngår å føle seg ydmyket.
For ikke å snakke om alle distraksjonene på skolen. Det å passe inn. Noen tenker mest på de som «blikker» dem, – på dramaet som skjedde i friminuttet. Noen bruker hele timen på å grue seg til friminuttet. Da er det ikke lett å konsentrere seg om fagene.
Ikke dumme barn, bare skole som dreper læringsgleden
Det smerter meg veldig når et av barna føler seg dum. Skolen burde ikke være et sted de gruer seg for å dra til. Da mener jeg at skolen har bommet.
Jeg vil presisere at det ikke nødvendigvis er læreren som er problemet. Det kan være det, men ofte ikke. Jeg tenker mer at det er en systemfeil. Det er hele opplegget med altfor mye og for kjedelige ting for barna. For mye tester.
Jeg mener at tester i seg selv kveler læringsgleden. Det er å undervurdere elevene. Som å si at «Jeg tror ikke du gjør det du skal, så jeg må teste det ved å gi en prøve».
Jeg skjønner at lærerne må forholde seg til det faktum at de må sette karakter. De er heller ikke helt fri.
Filmen over handler om Offentlig skolen vs. Hjemmeskole. Veldig intressant!
Jeg har hatt å gjøre med lærere som er helt fantastiske! Alle lærerne på Torderød skole har vært veldig bra. De fleste på offentlig skole også, med noen få unntak.
Jeg har mange tanker om hvordan man kunne lettet litt på presset, så jeg får vel blir politiker 🙂
Neida, men akkurat nå er jeg glad for at vi kan ha hjemmeskole med barna.