For meg er det viktig å ha en viss plan over hva vi skal gjøre i vår hjemmeskole. Det er også veldig kjekt for barna å ha en viss plan, for da vet de når de er ferdige med en oppgave og dermed er ferdige for dagen.
Når det er sagt, så blir man jo aldri «ferdig», for vi kan jo lære noe hele tiden.
Men det er oversiktlig å ha en plan over hva vi skal gjøre hver uke, spesielt for meg. For hvis jeg ikke har en plan, blir jeg lett stresset og føler at jeg ikke har kontroll og føler at alt bare flyter.
Når man har hjemmeskole, står man fritt til å velge metode for undervisningen, noe som er både fantastisk, men det kan også være vanskelig. Det er jo et hav av muligheter. Det kan ta litt tid å finne den veien som passer for ditt barn og din familie.
Slik er en uke i vår hjemmeskole
Hver ukedag er delt inn i opptil 3 ulike fag, og på fredager har vi kun quiz, eller vi jobber videre med noe vi ikke ble ferdig med, eller vi har repetisjon. Er vi ferdige med stoffet, så er det ikke så mye for barna å gjøre av «skoleting» den dagen.
Men for meg er fredagen den viktigste dagen. Det er den dagen jeg legger planer for uken som kommer, og det er så gøy, for jeg finner så mye bra saker på nettet. Det er den dagen jeg printer ut og legger ting i mappene i permene til barna og har alt klart for uken som kommer. Det gir meg ro i sjelen å vite at kommende uke er planlagt.
Fredag er (ikke) fridag
Fredager, som på sett og vis er en slags «fridag» for barna her, er noen ganger den dagen der det blir gjort mest. Det er rart med det, men når man slipper barna fri, så er det utrolig hva de finner på. Derfor er ikke denne «fridagen» en fridag der ikke noe blir gjort, men en fridag til å gjøre hva man vil, noe som byr på mange muligheter for utfoldelse og utvikling.
Smarte permer
Barna har en perm hver, med inndelingsark etter fag. Det første de ser når de åpner permen, er et ark, delt inn i store ruter. En rute for hver dag. I disse rutene fester jeg post-it-lapper med oppgaver for hver av dagene.
Hvis det står «matteark – brøk» på mandag, så blar de frem til matte-mappen, og der finner de dette mattearket som de skal gjøre.
Noen ganger er det ikke ark i mappene de skal jobbe med, men andre bøker eller internett. Notater eller tegninger de lager, putter de i de ulike mappene.
Jeg har tatt vare på gamle skolebøker for utfylling som nesten ikke er brukt, som jeg kopierer fra og bruker. Jeg har også mange «sommerhefter» som barna har fått fra skolen til ferier, som ikke er brukt, og som vi bruker i hjemmeskolen.
Pinterest er en stor resurs for meg, der finner jeg så mye smart og morsomt som vi bruker.
Noen ressurser vi bruker
Vi er så heldige å få låne skolebøkene på nærskolen. Men likevel bruker vi ikke bøkene slavisk. Det er ikke alltid at innholdet der fenger, og da finner vi andre oppgaver og stoff å jobbe med. Men det er kjekt å ha skolebøkene for å ha en pekepinn på innhold vi skal innom.
Nrkskole.no har masse videosnutter knyttet til kompetansemålene i de ulike trinnene.
Global skole har masse fine oppgaver knyttet til kompetansemålene.
Matematikk.org er nok kjent for de fleste. Masse fint her.
Netflix har mange dokumentarer og filmer som man kan bruke i hjemmeskole.
Nysgjerrigper har masse interessant for barn.
Den viktigste ressursen er hodene til barna og hodet mitt. Utifra deres interesser, tenker jeg ut morsomme ting å gjøre som forhåpentligvis fenger. Samtaler er viktig! Gjennom samtaler får barna sette ord på hva de føler, tenker og ønsker og de kan få bekreftelser og jeg kan lettere finne ut hva de liker og hva de er redde og engstelige for, hva de drømmer om og ja…alt mulig. Da kan jeg veilede dem og vi kan utforske og lære sammen.
Lurer du på noe ang. hjemmeundervisning, så bare spør i vei. Du kan også ta en titt på Nhuf.no.