Hjemmeundervisning: matte

Når man begynner med hjemmeundervisning, blir mange overrasket over hvor effektivt det kan være.
Jeg sier ikke at det alltid er det, eller at det alltid går som en drøm.
Når du har hjemmeundervisning, er det som er viktig at du forholder deg til kompetansemålene, veien og metoden kan man velge selv.

I en liten tid nå har vi hatt det litt travelt og jeg har blitt litt småstresset over hvor 3-klassingen ligger i matte. Jeg har vært litt usikker på hvor han står. Så, den siste uka har jeg skaffet litt oversikt over det, ved å gjøre litt forskjellig.

Matte med 3.-klassingen

Jeg ble overveldet. Mika er så flink og tenker så logisk og effektivt. Han skulle regne ut 468 – 247. Det han gjorde var å bare skrive svaret, uten å regne det ut ved å sette det over hverandre. Dette er ikke noe vi har øvd systematisk på, men dette var helt logisk for ham. Jeg ga ham flere oppgaver, også med tieroverganger. Etter å ha regnet flere oppgaver, fastslo jeg at dette klarte han.

Men jeg viste ham likevel hvordan han setter opp over hverandre, for det kan jo hende han skal regne enda større stykker en dag. Det med å låne, gikk lett inn. Så da fikk jeg ro i sjelen ved å vite at han følger læringskurven veldig bra.

Det var det samme med plusstykker, og faktisk så er jo det lettere, og minnetall var null stress, det skjønte han og regnet noen rader for å berolige meg.

Mitt inntrykk er at læring skjer best når det skjer mer naturlig og i takt med modningen på en naturlig måte, enn å terpe og bruke mye tid på å øve før man er helt klar. Det virker som om når man tvinger på læring, går det saktere å lære.

Nå tenker jeg at vi får på plass gangetabellen. Han kan mye allerede og skjønner opplegget, så det tror jeg kommer til å gå bra.

Matte med 9. -klassingen

Jeg har blitt så glad i matte. Vi driver med algebra for tiden og det er så gøy!
Det er så morsomt å kunne gå fremover i det tempoet som er rett for henne. Vi ble stående litt fast, men når det da løsnet så ble det bråk. Og med bråk, mener jeg jubel og high five og hamring i bordet av glede.
Lillebror som satt i sofaen og så på Bayblade, kikket forskrekket bort på oss og lurte på hva vi holdt på med.
«Vi gjør bare matte, og det er så kult», sa jeg bare 🙂
Den følelsen av at noe løsner er nesten ubeskrivelig.
Jeg tør påstå at hun hadde ikke hatt det forholdet til matte, eller ferdigheten om hun hadde fortsatt på skolen.
Jeg sier ikke at lærerne ikke var flinke nok eller at hjemmeundervisning alltid er det beste. Men, for henne er det det. Hun lærere best ved hjemmeundervisning.

Matte i bilen

Det er jo veldig gøy å lære smarte hoderegningsteknikker og matteregler.
På vei til skolen i dag, spurte jeg Eskil som går i 6. trinn: Hva er 2+4*5?
30, sa han.
Så lærte jeg ham regnerekkefølgen, og da ble svaret 22.
Dette syntes han var så kult!
Hele turen regnet han ulike slike oppgaver.

Han lærte også hvordan man ganger og deler brøk. Han er en veldig skoleflink gutt og han synes det er gøy å lære hjemme på forhånd, sånn at når han kommer til det emnet på skolen, så kan han det allerede.
Når jeg spør om vi skal gjøre noe gøy, spør jeg om vi skal gjøre litt matte sammen. For det ER jo gøy!

Han har alltid elsket utfordringer og da han var liten ville han jeg skulle gi ham store plusstykker da han skulle sove.
Når han lærer sånne nye ting i matte, smiler han stort og ler og jeg er sikker på at det kribler i magen hans i tillegg.

Hva er pi?

En gang hadde vi besøk av en jente vi kjenner godt, som går på skole. Hun var litt frustrert, fordi den dagen hadde de holdt på med geometri på skolen.
«Å, geometri er gøy» sa jeg. «Vet du hva pi er»?
«Nei, jeg spurte læreren, men hun sa at det ville ta altfor lang tid å forklare meg det».
Så forklarte jeg henne det og hun bare: «Hæ? Er det bare det? Hvorfor sier læreren at det ville tatt hele dagen å forklare det da»???
Hun er en smart jente som ville vite, men fikk ikke forklaringen. Hun skjønte det på 20 sekunder, og følte seg litt fornærmet fordi læreren ikke forklarte det selv.

Budskap til foreldre

Mitt budskap til foreldre som vurderer å ta barna ut av skolen i ungdomskoletrinn, og er småstresset pga matte, så vil jeg bare si at det trenger det ikke å være en grunn til.
For å si det sånn: Dersom barnet ditt sliter i matte, så kommer nok ikke barnet til å bli dårligere i matte av hjemmeskole. Om barnet ligger an til å få en 3-er eller 2-er, så klarer nok du som forelder å få barnet til å lande på en 2-er eller 3-er også. Om ikke dere lander på en 5-er, så ville ikke barnet landet på det ved å gå på skolen heller sannsynligvis, etter min erfaring.
Altså, barnet kommer ikke til å gjøre det dårligere ved å ha hjemmeundervisning.
Pluss at vet hjemmeundervisning, kan dere øke intensiteten der det trengs mest og bruke den tiden som trengs.
Det viktigste er ikke å få gjort kjempemye, men å ha et gjennombrudd.
Lyder som «AHA»! og «ÅJAAAAAA»! er gode lyder.


For mer info om hjemmeundervisning, besøk nhuf.no

Min Facebookside
Instagram: Hjemmeundervisning hos Hagen`s



Comments are closed.