Flere har sikkert hør litt om Unschooling.
Selv synes jeg at ordet «unschooling», ikke høres ut som det det egentlig er.
Jeg syns at «unschooling» høres ut som om man er imot skole, litt imot læring og at man har en oppfatning av at skole er en dårlig ting.
Men, jeg har lært og erfart at det handler jo ikke om det. Et mye bedre og dekkende navn for det, er «interessebasert læring», «frilæring» eller «organisk læring»
Jeg tror også att at flere kan relatere til det og fort forstå hva det dreier seg om. Det handler om å lære på en «uskolsk» måte, utenfor skolesystemet, og uten timeplaner, tester og vurderinger.
Fra stram plan til interessebasert læring
Mange som starter med hjemmeundervisning, starter med en eller annen form for fast opplegg. Noen fortsetter med det, mens en del går over til interessebasert læring.
Unschooling kan høres ut som om alt er fullstendig fritt frem for barnet og ikke noe system og at alt som skjer er tilfeldig.
Det høres veldig annerledes ut enn ordinær skole der alt er satt i et nokså stramt system.
Med unschooling, eller interessebasert læring, så er det jo faktisk sånn at ting er litt fritt frem og det som skjer er litt tilfeldig. Men, det er på en god måte og kanskje ikke så tilfeldig som det kan høres ut som.
Det er jo nesten litt tilfeldig hva barnet vil studere eller hva barnet er nysgjerrig på. Men ikke alltid helt tilfeldig heller.
Servering av temaer
Jeg pleier å «servere» et tema på en morsom måte, og hvis barnet viser interesse, så pøser jeg på med enda mer ting som barnet kan drive med som handler om det temaet. Hvis barnet ikke viser noen interesse for det jeg «serverer», så finner jeg på noe annet, eller at barnet begynner med noe på eget initiativ.
Her er noen eksempler:
Levi på 5 år, kikket i en bok om solsystemet som vi har og ble hektet ganske. Da sørget jeg for å skaffe flere kilder og ting han kunne drive med som hadde med solsystemet å gjøre.
Det ble puslespill, noen bra apper om solsystemet, youtube-videoer, lage solsystemet med modelleire og jeg bestilte et stort sett med solsystemmagneter til kjøleskapet.
Hvis jeg spør om vi skal male litt, sier han «neeeeiiii». Men om jeg spør: «Skal vi male planetene»? – roper han «Jaaaaa»!
Jeg printet også ut noen sider å fargelegge fra kateterskuffen.no også.
Selv fant han en app som oversetter navnene på planetene fra norsk til engelsk.
Han får bare ikke nok av solsystemet. Jeg lar han holde på så mye han vil.
Han holder ivrig foredrag for oss om solsystemet og kan fortelle litt om alle planetene. Dette er et kompetansemål etter 4. trinn i skolen. Jeg mener ikke å skryte av ham, men jeg vil bare si at det spiller liten rolle NÅR man lærer om alle de ulike emnene. Kanskje er et barn ikke interressert i det den tiden de har om det på skolen, men blir superhekta ett år senere, eller noen år før. Interessebasert læring er ikke systematisert etter alder og timer.
Bokstaver slo ikke an
For en tid tilbake tenkte jeg at han skulle begynne å lese ord. Jeg brukte en magnettavle som han har, og skrev bokstaver på den. Han kan allerede alle bokstavene sånn passe bra, men var ikke interessert i å lære noe mer om bokstaver og ord. Han ville bare at jeg skulle skrive tall.
Så da gjorde jeg heller det. Han kunne ikke få nok av det. Han elsker tall!
Det var liten vits av meg å pushe på med bokstaver og ord når han bare ville holde på med tall. Da ble det tall. Mye tall!
Og aller helst ville han telle på engelsk. Han så på Numberblocks på youtube, og jeg lastet også ned tilhørende app, både gratis og betalt app og han holdt også mye på med dragonbox og hadde det kult med nomene, noe han fortsatt gjør mye av.
Da han skulle legge seg, ville han ikke ha nattasang eller eventyr, men regnestykker. På engelsk.
Jeg vet ikke helt hvorfor det må være på engelsk, men det er sånn han vil ha det. Han kan telle på norsk også, men foretrekker engelsk. Han teller til hundre og lengre og er fasinert av stoooore tall som ONE MILLLLLLLIOON!
Er vi ute å kjører, så leser han alle skilt med tall. Hvis noen i familien kommer i skade for å si at klokka er FEM, blir han streng og sier «FIVE»!
Omvendt plan
Unschooling/interessebasert læring er altså gjerne ikke en sytsematisert måte å lære på og det er vanskelig å legge en plan i forkant som man følger. Og det er nesten umulig å si hvor mye tid barnet bruker på de forskjellige temaene/fagene, både fordi de gjerne glir i hverandre og de holder på med tingene/interessene litt her og litt der. 10 min her og 3 timer der, fra morgen til kveld.
Hvis man skal lage en plan, er det lettere å lage en plan i etterkant, f.eks. etter en uke. Da kan man se tilbake og skrive opp hva barnet har drevet med og man vil se at det antagelig er mer enn om man hadde hatt en fastsatt plan for å drive med de ulike tingene.
Ferie og egenstudiedager ble de beste
Jeg hadde en interessant opplevelse fra tidligere, der det var dagen før en ferie. Da sa et av barna: Herlig, nå er det ferie, nå kan jeg lære akkurat hva jeg vil!
Jeg oppdaget også noe lignende i starten da vi hadde hjemmeundervisning. Jeg hadde et mer eller mindre strikt system for ukedagene, men fredagen var «selvstudium». Og fredagen var den dagen da det ble gjort absolutt mest. Det var spennende å ikke ha planlagt helt hva som skulle skje. Nesten som en oppdagelsesreise. Det var morsomt å være med på dagen og oppsummere hva nytt vi hadde lært gjennom et spill eller lest i et blad.
Det ble flere og flere dager som fredagen, fordi de var de beste. Nå har jeg en dag der vi systematisk gjør matte. En dag med den ene og en dag med den andre. Ellers har vi ingen grenser for hva som står på timeplanen. Men kompetansemålene har jeg hele tiden i bakhodet og føler ro i sjelen når jeg så ofte ser at barna driver med ting som kan knyttes opp imot kompetansemålene.
Effektivt
Personlig synes jeg unschooling/interessebasert læring er mest effektivt. Jeg som lærer og mor, må være litt kreativ. Ettersom Levi er mer glad i tall enn bokstaver og jeg kanskje vil at han skal starte med lesing, kan jeg jo ta utgangspunkt i tall og solsystemet. Det ville være en veldig smart måte å gjøre det på. Om han vil søke på noe på Ipaden sin, kan jeg skrive på magnettavlen og han kan se på den og skrive inn selv på Ipaden sin.
Det er også veldig fint at barna kan holde på med det de elsker så lenge de har lyst. De kan studere mark og insekter i 10 minutter eller 2 timer om de vil, for det ringer jo aldri ut til friminutt. De blir ikke avbrutt av klokken.
Jeg sier ikke at unschooling/interessebasert læring nødvendigvis er bedre enn å ha stram plan. For noen funker det godt å ha en stram plan, altså slik som de har på skolen, mens for noen fungerer unschooling/interessebasert læring best.
Lenker:
Solsystemet i store magneter for f.eks. kjøleskap.
Om solsystemet, opplegg fra kateterskuffen. Medlemmer i NHUF får gratis tilgang til alt i kateterskuffen.no.
Dragonbox – last ned appen!
Kompetansemål 4. trinn – naturfag
nhuf.no sin liste med opplæringsressurser